Loading...
Vijesti

29. TRAVNJA – DAN TRGOVACA

U ovo vrijeme obojano teškim bojama, kada se svi borimo za normalan i dostojanstven život i rad, suočeni s mnogim svjetskim krizama, podsjećamo da uoči 1. maja, Međunarodnog praznika rada, obilježavamo i Dan trgovaca, 29. travnja.

Podsjećamo na dan 29.04.1903. godine kada su se  u trgovačkom društvu Merkur, trgovački pomoćnici dogovorili o mjerama vezanim za  uvođenje  nedjeljnog rada.

Pojedini poslodavci su tada zabranili svojim radnicima da prisustvuju organiziranoj konferenciji.  Tada, 1903., građani su pozvani da u znak protesta i solidarnosti s radnicima, kupuju samo kod onih trgovaca, koji su pristali zatvoriti svoje dućane u nedjelju.

119 godina kasnije, nismo se daleko odmaknuli po pitanju prava radnika vezanih uz rad nedjeljom i blagdanima.

Što imamo  danas?

Radnike u trgovini preopterećene poslom, pod velikim stresom, s izrazito  malim plaćama, s nemogućnošću planiranja  privatnog života, često bez znanja kako će sutra raditi, jer poslodavci vrlo rastezljivo tumače odredbe zakona, naravno uvijek u svoju korist. Posebno je teško roditeljima s malom djecom, jer čitavo društvo ne pruža podršku zaposlenim majkama, s obzirom na postojeće radno vrijeme u maloprodaji.

Radnika u ovom trenutku u djelatnosti trgovine nedostaje. Traže se radnici preko oglasa, natječaja, pozivom na izlozima, mnogi poslodavci nagrađuju radnike ako isti dovedu nove radnike i oni ostanu u radnom odnosu tri, šest ili više mjeseci. A radnika i dalje kronično nedostaje.

Po trgovinama radi manji broj radnika od potrebnog, što opterećuje postojeće radnike, a oni odrađuju sve više poslova, sa ogromnim fizičkim i psihičkim opterećenjem.

Stres na radnom mjestu je sve veći, a poslodavci čine nedovoljno da bi se taj stres smanjio, iako je to njihova zakonska obveza.

Pobolijevanja radnika, izostanak s posla, smanjuje prihode radnika, a to na kraju rezultira sramotno niskim mirovinom, na granici siromaštva.

Trgovina, zbog malih plaća i teških uvjete rada nije privlačna za zapošljavanje i radnici, napuštaju djelatnost, odlazeći na  bolje plaćena radna mjesta, ili radna mjesta s boljim uvjetima rada.

Plaće radnika u trgovini u prosjeku su deset posto niže od prosjeka gospodarstva Republike Hrvatske, a prosječne plaće  u maloprodaji su dvadeset posto niže od prosječnih  plaća u gospodarstvu.

Mnogi poslodavci su samo uskladili plaće svojih radnika s minimalcem od 4.687,50 kn, a sva povećanja koja smo dogovorili i koja su se dogodila, zapravo su nestala pod povećanjem troškova života i inflacijom koja je iznosila 7,3 % u ožujku 2022. s tendencijom rasta.

Stresni uvjeti rada su posljedica i loših poslovnih politika, jer se kupce  često „ohrabruje“ da se ponašaju nasilno prema prodavačima, posebice prema prodavačicama. Praksa je pokazala  da kupac nije uvijek u pravu.

Nažalost, prodavači bi po stavu mnogih poslodavca maltretiranje od strane kupaca trebali prihvatiti kao uobičajen dio svog posla i uvjeta rada,  jer se „i od njih  živi“. Prodavači doživljavaju na radnom mjestu, neprimjerena i nedopustiva ponašanja: vrijeđa ih se, psuje i sl. bez ikakvog straha od sankcija.

Radnici u trgovini traže, rad sa što manje stresa, u sigurnim uvjetima, s planiranim i dobro organiziranim radnim vremenom, s optimalnim brojem radnika, bez zakidanja u pravima. Svaki odrađeni sat mora biti primjereno i pošteno plaćen, a od  plaće, da mogu živjeti, a ne samo preživljavati. Radnici žele raditi uz  iskreno poštovanje koje zaslužuju, jer su oni ti, bez kojih proces prodaje dobara, o kojemu svi ovise,  ne može funkcionirati. 

Radnici u trgovini trebaju  Kolektivni ugovor za djelatnost trgovine, koji će utvrditi minimum prava radnika  i traže donošenje izmjena Zakona o trgovini i rješavanje gorućeg pitanja, za njih, a to je reguliranje rada nedjeljom i blagdanom.

Za svako su se pravo radnici izborili, uvijek zajedno, jer samo zajedno smo jači!

 

 

Sindikat trgovine Hrvatske
Pregled privatnosti

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.